Az egészséges szaunázás alapvető feltételei

A szauna melegében a baktériumok elpusztulnak, kitágulnak az erek, felgyorsulnak az anyagcsere folyamatok, beindul a méregtelenítés. Szépül és tisztul a bőr, csökken a stressz, amellett, hogy számtalan betegség ellen illetve megelőzésére alkalmazható. Mindez azonban csak akkor, ha jól felkészülten, a helyes szaunázás alapvető követelményeit betartva lépünk be a kabinba. Ha a szaunában ér valakit utol a rosszullét az általában valamilyen alapfeltétel való átsiklás eredménye.

Mégis jobb elővigyázatosnak lenni és felkészülni a váratlan helyzetekre. Mivel a szaunamesterek képzésük alkalmával alapos ismereteket szereznek az általános elsőségnyújtással kapcsolatban is, így általában az ő feladata, hogy a vendég segítségére siessen rosszullét esetén. Azonban nem minden szaunázás alkalmával van mellettünk szaunamester vagy felügyelő, így mindenképpen érdemes tisztában lenni vele, mit is kell tenni, ha valaki rosszul lesz mellettünk a szaunában.

Érdemes megelőzni a bajt!

Az ájulás az agy vérellátási zavarára vezethető vissza, amely lehet tartós és átmeneti. Tartós zavart okozhat allergia vagy valamilyen vérzés, jellemzően azonban átmeneti rendellenesség áll a háttérben. Ezt okozhatja túl kevés folyadékfogyasztás, éhség, meleg és oxigénhiány is.

Ezért is hangsúlyozzuk oly sok alkalommal, hogy soha ne ülj be a szaunába éhesen, ügyelj a folyadékfogyasztásra és általánosságban figyeld a tested üzeneteit. A szaunázás a jó közérzetről, éppen hogy az egészségről szól! Ha szaunás társad még csak most kezd el ismerkedni a wellness e csodás területével, mindenképpen hívd fel ez utóbbiakra a figyelmét.

Ha úgy érzed túl meleg a levegő, inkább hagyd el a szaunakabint, ülj be egy mérsékeltebb szaunába vagy pihenj egy kicsit és tölts rövidebb időket a melegben. Így szépen fokozatosan szoktathatod hozzá magad a forrósághoz, mintegy megedzve a szervezetedet. Ugyanígy, ha közösen szaunáztok, figyelembe kell venni, hogy nem feltétlenül egyforma a meleggel szembeni tűrőképességetek. Érdemes olyan helyet választani a szaunakabinon belül is, ami hőmérséklet tekintetében ideális.

Fontos tehát, hogy figyeljünk egymásra. A rosszullétnek, ájulásnak rendszerint vannak előjelei, így ha a melletted ülő sápadt, túlzottan verejtékezik, cserepes,kiszáradt az ajka, esetleg nagyon szaporán veszi a levegőt, kérdezd meg, hogy jól van-e, nem tenné-e jobban, ha inna vagy pihenne egy kicsit.

szaunában

Mit kell tenni, ha a szaunás társunk rosszullétre panaszkodik, esetleg elájult?

Mindenek előtt, mielőbb ki kell jönni a kabinból. Ájulás igen ritkán fordul elő, de fontos tudni, hogy ilyenkor a test izmai teljesen elernyednek, a külső ingerekre nem reagál. Éppen ezért amint biztonságos távolságra került a forró gőztől és ennek hatására még nem tért magához, mindenképpen ellenőrizni kell a légzését. Az ájulásnál ugyanis a garat és a nyelv izmai sem működnek, így a nyelv könnyen hátracsúszhat, elzárva ezzel a légutakat.

Ha nincs ilyen jellegű probléma, akkor érdemes a beteg lábait felemelni, kedvezve az agy vérellátottságának. Így általában 1-2 percen belül fel szokott ébredni a beteg. Ekkor ha már jobban van, szépen lassan fel lehet ültetni, vigyázva, nehogy újra bekövetkezzen a baj, majd meg lehet kínálni folyadékkal.

Rosszullét után csak akkor lehet visszatérni a szaunába, ha már semmilyen panasz nincs. Érdemes végig gondolni, mi okozhatta a problémát, hogy a jövőben ez semmiképpen ne fordulhasson elő. Hiszen ahogy a cikk elején említettem, a szaunázásnak minden esetben az egészségről, a kikapcsolódásról kell szólnia, aminek az alapfeltétele, hogy figyelünk a testünkre.

Jelentkezz képzésünkre most!