hírlevél

telefon: +36 70 779 8309 e-

Gyakoran ismételt kérdések rovatunkban sszeszedtük számodra azokat a kérdéseket, amelyeket a legtöbbször tesznek fel vendégeink. 

Gyakran Ismételt Kérdések

 

Miért kell a fürdőruhát a szaunakabinon kívül hagyni?
Fogyunk, vagy nem?
Igyunk közbe, vagy ne igyunk?
Vérnyomásomra hogyan hat a szauna?
Kismamáknak, hogy és meddig lehet szaunázni?
A gyerek hány éves korától szaunázzon, melyik az az életkor, amikor gyermekünk velünk tarthat?
Mi történik a felmelegedés és lehűlés alatt a testünkkel?
Mennyi vizet érdemes a kövekre locsolni és mi határozza meg?
Melyik illat mire jó?
Mit is jelentenek, mire is jók a színek a szaunában?


 

Miért kell a fürdőruhát a szaunakabinon kívül hagyni?

Két fő oka ismeretes az egyik, hogy az anyaga nem 90C fokra van tervezve, s így a bőr bepállhat alatta, a másik, pedig ha vizesen (úszás, fürdést követően) megyünk be vele, a vízben található anyagok (pl. klór) elkezdenek párologni belőle, amit belélegzünk. Ha fontos az egészségünk, akkor fürdőruha mentes szaunavilágokat részesítsük előnyben. Nyugat Európában minden szaunavilág pont ezen okokból kifolyólag naturista részeknek vannak minősítve, Magyarországon is egyre inkább ez a gondolkodásmód van elterjedőben.


Fogyunk, vagy nem?

Szaunázáskor csökken a testsúly - azonban nem leszünk vékonyabbak. A víz eltávozása az izzadságmirigyeken keresztül, szaunafürdőzés közben, három szaunamenet során akár 1.500 gramm a súlyvesztést is jelenthet. Bizonyára mindenki, akinek az ideálisnál nagyobb a súlya (és ez az emberek felét érinti), örül annak, ha szaunázás után a mérlegre áll és megállapíthatja, hogy 1 kilogrammot lefogyott. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy ez a fajta súlyvesztés kizárólag vízvesztést jelent, amit szaunázást követően rövid időn belül vissza is iszunk.


Igyunk közbe, vagy ne igyunk?

A szaunázásunkat megelőzően 1-1,5 órával előtte igyunk bőségesen, a szauna menetek között ne vigyük túlzásba a vízpótlást. Az emberi szervezet úgy működik, hogy az elfogyasztott folyadék nagyon gyorsan áthalad a gyomor- és bélrendszeren, majd a vérbe kerül. Vizsgálatok mutatták ki, hogy az izzadság kiválasztása a szaunában bizonyos mértékig a vér sűrűbbé válásához vezet, amelyet a szervezet úgy kompenzál, hogy vizet von el a test szöveteiből a vér számára. A víz, és ahogyan ezt kimutatták, a „salakanyagok” elvonása megszűnik, ha a vér a vízpótlást a bélből, méghozzá az elfogyasztott folyadékból nyerni. Az ivási szokásokért a „salaktalanításról” való lemondással fizetünk. Természetesen a szaunázásunkat befejezve bőséges vízfogyasztás javaslott.


Vérnyomásomra hogyan hat a szauna?

Melegben az ér tágulata, vérértágulat figyelhető meg, erős lehűléskor az erek összehúzódása következtében, pl. hideg vizes medencében történő megmártózáskor, a szív is részt vesz a szervezetre ható meleg elleni védekezésben. Ezért szaunázás közben a vérnyomásértékek is változnak. A szaunafürdő melegében, normális vérnyomásértékek esetén a vérnyomás változása csekély mértékű (enyhe vérnyomáscsökkenés jellemző); ezzel szemben a magas vérnyomásban szenvedő betegeknél egyértelműen vérnyomás csökkenést figyeltek meg. Eközben a túl alacsony vérnyomásértékek növekedését tapasztalták a normális értékhez képest.

bannerpélda1

 

A szabad levegőn tartózkodásnak és a hideg vízzel való lelocsolásnak nem voltak lényeges hatásai a vérnyomásra, ám a hideg merülőfürdőnek annál inkább. A hideg vizes medencében történő megmártózáskor jelentősen növekszik a vérnyomás, különösen a két mért érték felső értéke. A magas vérnyomásban szenvedő betegeknek ezért legyenek körültekintőbbek, fokozatosan hűtsék a testüket a hideg vizes medencében való megmártózáskor, miközben az alacsony vérnyomásúaknak kifejezetten javasolt.

Az ezt követő meleg lábfürdő a vérnyomást visszaviszi a normál értékekre. Az erős, már betegséget jelentő vérnyomáseltérések esetén a javulás csak átmeneti. A szaunafürdőzés ezekben az esetekben tehát nem pótolhat más terápiás intézkedéseket.


Kismamáknak, hogy és meddig lehet szaunázni?

Finnországban a terhes nők legalább hetente egyszer szaunáznak. Pozitívan hat a közérzetükre, megakadályozza a szervezet túlzott vízvisszatartását, ezáltal megelőzi a veseműködés összeomlását és a vérnyomás emelkedését, meggátolja az anya és a magzat szervezetében a salakanyagok felhalmozódását, amely sok esetben prae eclampsiat (terhességi mérgezést) okoznak.

A terhesség ideje alatt szaunázó kismamáknak jobb a közérzete és jobb kondícióban vannak véredényeik és szabályozottabb a vérkeringés. Felmérések alapján a terhesség alatt szaunázó kismamák sokkal kevesebb panaszról számoltak be. Fontos, hogy minden esetben szaunázás előtt kérjük ki orvos véleményét!


A gyerek hány éves korától szaunázzon, melyik az az életkor, amikor gyermekünk velünk tarthat?

Az igazság az, hogy sem alsó, sem felső korhatára nincs a szaunázásnak. Pici gyermekeink imádják a vizet. A szaunázásnak velejárója a vizes közeg, a medence, ahol jól érezhetik magukat. Ha a szülők életmódjához hozzátartozik a rendszeres szaunázás, vagy akár rendelkeznek otthon saját szaunával akkor kétlem, hogy a gyermekekben félelmet keltene.

Voltak kísérletek arra vonatkozólag, hogy milyen hatással van egészen pici babákra a szaunában való fürdőzés, bebizonyították, hogy a legkisebb gyermekre sem volt semmiféle káros hatással akár csecsemőkortól kezdődően sem. A vidéki finn emberek gyakorlatilag 0 éves koruktól halálukig rendszeresen szaunáznak, talán ennek is köszönhető a viszonylag kis finn néphez képest meglepően nagy számú kiemelkedő sportoló, művész és Nobel díjas tudós él és élt közöttük.

szaunaboltbanner2

 

Nyugodtan, fokozatosan szoktassuk gyermekünket a szaunához, közben figyelni rájuk nehogy túlfűtsék vagy túlhűtsék magukat. Gyermek számára is kiemelkedően fontos az edzés és a fertőzések megelőzése főleg átmeneti nyálkás időszakokban. Bizonyos korosztálynál egyes növekedési szakaszokban rendezetlenné válhat a vérkeringés ennek leküzdésében is kiváló segítség lehet a szauna.

Nem utolsó sorban tisztaságra, fegyelemre nevel, elősegíti a tisztálkodás fontosságának elsajátítását. Persze semmit sem szabad erőltetni, hiszen azt szeretnénk, hogy ők is örömüket leljék benne. Ha játékosan, eleinte csak pár percre vonjuk be őket, közös élményt szerezve, hozzászoknak a szokatlan meleghez és környezethez. A rendszeres szaunázás hatására nyugodtabbak lesznek és az esti órákban alkalmazva segíti az elalvást és mélyebb pihenést. Meglátjuk, nagyon hamar élvezni fogják.


Mi történik a felmelegedés és lehűlés alatt a testünkkel?

Melegedési szakasz

  • Emelkedik a test hőmérséklete bőr +10 fokkal belső hőmérséklet +1 fokkal.
  • Anyagcsere gyorsabbá válik a bőrben, megkezdődik az izzadás, salaktalanítás.
  • Normalizálódhat a vérnyomás, javul a bőr vérellátása.
  • Ellazulnak az izmok és megpihen a szellem.

Lehűlési szakasz

  • A testhőmérséklet normalizálódik.
  • A vér telítődik oxigénnel, javul a vesefunkció.
  • Normalizálódik a szívverés, összehúzódnak az érfalak.
  • Megélénkül a szellem, átjár a frissesség érzése.

Mennyi vizet érdemes a kövekre locsolni és mi  határozza meg?

A kövekre locsolt víz mennyiségét a szauna nagysága határozza meg, ez általában 10-15g/légköbméter (kb. 1-1,5 dl) ehhez lehet hozzákeverni illóolajat, ami kimondottan erre a célra készült. A lényege, hogy miután vizet öntöttünk a kályhára erősebb inger éri bőrünket fokozottabb izzadásra kényszerítve, figyeljünk a szaunában elhelyezett légnedvesség mérőre is.


Melyik illat mire jó?

  • Borsmenta: segít tisztán tartani a légutakat, könnyíti a légzést. Segít a kialakult légúti megbetegedések esetén. Használta javasolt idegrendszeri panaszok és fokozott stressz esetén. Fejfájásra is kiválóan alkalmas.

  • Levendula: felsorolni sem egyszerű ennek az illatanyagnak a hatását, a legsokoldalúbb és legismertebb illóolaj légúti panaszok csökkentésére, hajhullásra, stressz oldástól a mozgásszervi megbetegedésekig gyakorlatilag mindenre kedvező hatást fejt ki. Nyugtató, szorongás és feszültség oldó hatása segíti a nyugodt alvást és pihenést. Ha nincs panaszunk, akkor az egyik legjobb relaxációs és méregtelenítő illatanyag.

  • Citromolaj: gyulladáscsökkentő hatása révén segít reuma és menstruációs panaszok csökkentésében. Nyugtatja az idegrendszert és jótékony hatással van a hajhullásra.

  • Eukaliptusz olaj: fejfájás és izomfájdalmak esetén kitűnően nyugtatja a szervezetünket, élénkítő hatással van a testre és a lélekre egyaránt. Segít a légutak tisztításában, kialakult légúti megbetegedések leküzdésében.

  • Fenyőolaj: kimerültség esetén segít a fáradtság leküzdésében, pihentető hatása révén kiváló relaxációs olaj.

  • Kamillaolaj: az egyik legelterjedtebb gyógynövény hazánkban. Gyakorlatilag mindre jó, lazít és nyugtat, vitalizál és felüdít, relaxál és pihentet. Talán mindenki emlékszik már gyermekkorától a kamillás inhalálásra, nyugtatja a légutakat, segít álmatlanság és stressz esetén. Gyulladás csökkentő hatását a test minden részén kifejti.

  • Antimikrobás olajok: grapefruit, szantálfa, szegfűszeg, fahéj, teafa, citromos teafa, kakukkfű, rozalina.

  • Nyugtató és relaxáló olajok: mandarin, narancsvirág, rózsa .

  • Megfázás, nátha tüneteit enyhítő, légzéskönnyítő olajok: ánizs, fenyőolajok (erdei, törpe, jegenye, luc), édeskömény, kakukkfű .

  • Fájdalomcsillapító, gyulladás csökkentő, vérkeringést serkentő olajok: boróka, kámfor, borsmenta, rozmaring és a fenyőfélék.


Mit is jelentenek, mire is jók a színek a szaunában?

  • Kék: Természetéből adódóan hideg és hűsít. Jó hatással van a magas vérnyomásra, lassítja a szervezet működését, a vérkeringést, nyugtat és pihentet. Tükrözi a tisztaságot, a hűvösséget, ami nagyon jól tud esni két szaunamenet között is. Görcsoldó hatású kedvezően hat az érzékszervekre, csökkenti a fájdalmat kedvezően hat az idegrendszerre, könnyíti az alvást.

  • Zöld: A természet színe, amilyen jó hatással van ránk a tavasz, amikor minden újra zöldbe borul és megújul, így hat ez a szín a szervezetünkre. A tüdő, a bőr kitisztul, a fejfájás elmúlik, a szervezet is megújulhat és érzelmileg sokkal stabilabbá válhat. Megteremti a harmóniát, roborál és erősíti szervezetünket. Kiválóan alkalmas különböző kialakult betegségek kiegészítő kezeléseként: szívbetegségek, szembetegségek, fejfájások, megfázások valamint érrendszeri megbetegedéseknél.

  • Sárga: Vitalizál, serkent, pezsdít. Aktivizálja a testet és a lelket, új ötletek és új gondolatok születhetnek. Az idegrendszer stimulálásával teremt jobb közérzetet. Jót tesz a gyomornak és az emésztőrendszernek, erősíti a májat, támogatja az epe termelést. Kiválóan alkalmas a vegetatív és motorikus idegrendszer stimulálására.

  • Piros: A melegség az izzadás, az izzás és a szauna színe. A szenvedély, mely forrósággal tölti el a szellemet,  új erőt ad az izmoknak, jót tesz a gyomornak és melegíti a szívet. Növeli a testhőmérsékletet, ösztönzi a vérkeringést és az adrenalin képzést. Feloldja a krónikus betegségeket és a vele járó fáradtság érzést. Jót tesz a vérszegénység és vastagbél-, és ízületi gyulladás esetén.Depresszió esetén alkalmazható. Aktiválja az életet adó energiákat.


 

Jó Szaunázást és Pihenést Kívánunk!

SzaunaClub

 

Észrevételed van? Kiegészítenéd? Valamivel nem értesz egyet? Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.várjuk a leveled!

 

Keress, kövess minket a többi platformunkon is! Köszönjük!

facebook 50x50 GooglePlus logos 50X50 Twitter Log 50x41 instagram 50x50 Youtube logo 50x50